11 January, 2019

Kuatkan Hati Ini

Warthin Tumor

Other Names: Papillary cystadenoma lymphomatosum (formerly)

Summary
Warthin tumor is a benign tumor of the salivary gland. The first symptom is usually a painless, slow-growing bump in front of the ear, on the bottom of the mouth, or under the chin. Warthin tumors may increase in size over time, but few become cancerous. Though the cause is currently unknown, smoking is believed to increase the chance of developing Warthin tumor. Treatment may consist of surgery to remove the tumor or careful observation to watch for changes in the tumor over time.

Symptoms
Warthin tumor is a benign (noncancerous) tumor of the salivary glands. They most commonly arise in the parotid glands, the largest salivary glands which are located in each cheek above the jaw in front of the ears. Approximately 5-14% of cases are bilateral and 12-20% of affected people experience multicentric (more than one tumor which formed separately from one another) disease.

The first symptom is usually a firm, painless bump. Without treatment, the swelling may gradually increase overtime which can cause facial nerve palsy (difficulty moving one side of the face).

Cause
The exact underlying cause of Warthin tumor is currently unknown. However, smoking is thought to increase the risk of developing the tumor. Some studies suggest that radiation exposure and autoimmune disorders may also be associated with Warthin tumor.

Diagnosis
A diagnosis of Warthin tumor is often suspected based on the presence of characteristic signs and symptoms. The following tests may then be ordered to confirm the diagnosis and rule out other conditions that cause similar features:[1][3]
X-rays of the salivary gland (called a ptyalogram or sialogram)
CT scan, MRI and/or ultrasound
Salivary gland biopsy

Treatment
Treatment of Warthin tumor generally includes surgery to remove the tumor or careful observation to watch for changes in the tumor over time. Because Warthin tumor is almost always benign, additional treatment (i.e. radiation therapy and/or chemotherapy) is rarely needed

Prognosis
The long-term outlook for people with Warthin tumor is generally good. The tumor is almost always benign and is generally cured with surgery. The risk of recurrence (the tumor returning) is thought to be 2% or less.


 Tumor Warthin

Nama-nama lain: Cystadenoma Papillary lymphomatosum (dahulunya)

Ringkasan
Tumor Warthin adalah tumor jinak kelenjar air liur. Gejala pertama biasanya adalah benjolan yang tidak menyakitkan dan lambat di hadapan telinga, di bahagian bawah mulut, atau di bawah dagu. Tumor Warthin boleh meningkat dalam saiz dari masa ke masa, tetapi sedikit menjadi kanser. Walaupun penyebabnya kini tidak diketahui, merokok dipercayai meningkatkan peluang untuk mengembangkan tumor Warthin. Rawatan boleh terdiri daripada pembedahan untuk membuang tumor atau pemerhatian yang teliti untuk melihat perubahan tumor dari masa ke masa.

Gejala
Tumor Warthin adalah tumor yang tidak berbahaya (tumor) dari kelenjar air liur. Mereka yang paling biasa timbul dalam kelenjar parotid, kelenjar air liur terbesar yang terletak di setiap pipi di atas rahang di hadapan telinga. Kira-kira 5-14% daripada kes-kes adalah dua hala dan 12-20% daripada orang-orang yang terjejas mengalami penyakit multicentric (lebih daripada satu tumor yang terbentuk secara berasingan dari satu sama lain).

Simptom
Yang pertama biasanya merupakan benjolan yang kuat dan tidak menyakitkan. Tanpa rawatan, pembengkakan mungkin secara beransur-ansur meningkatkan masa lapang yang boleh menyebabkan palsy saraf muka (kesukaran bergerak satu sisi muka).

Sebab
Penyebab utama tumor Warthin kini tidak diketahui. Namun, merokok dianggap meningkatkan risiko mengembangkan tumor. Sesetengah kajian menunjukkan bahawa pendedahan radiasi dan gangguan autoimun juga boleh dikaitkan dengan tumor Warthin.

Diagnosis
Diagnosis tumor Warthin sering disyaki berdasarkan kehadiran tanda-tanda dan tanda-tanda ciri. Ujian berikut boleh diarahkan untuk mengesahkan diagnosis dan mengesahkan syarat-syarat lain yang menyebabkan ciri-ciri yang serupa: [1] [3]
X-ray kelenjar air liur (dipanggil ptyalogram atau sialogram)
CT scan, MRI dan / atau ultrasound
Biopsi kelenjar salivary

Rawatan
Rawatan tumor Warthin biasanya termasuk pembedahan untuk membuang tumor atau pemerhatian yang teliti untuk melihat perubahan tumor dari masa ke masa. Kerana tumor Warthin hampir selalu jinak, rawatan tambahan (iaitu terapi radiasi dan / atau kemoterapi) jarang diperlukan

Prognosis
Pandangan jangka panjang untuk orang dengan tumor Warthin umumnya baik. Tumor hampir selalu jinak dan umumnya disembuhkan dengan pembedahan. Risiko kambuhan (tumor yang kembali) dianggap 2% atau kurang.

* Sumber dari internet

02 January, 2019

SELAMAT TAHUN BARU 2019


Selamat Tahun Baru 2019
Moga tahun ini berjalan dengan lancar dan jayanya

Dah lama sgt saya x update pape kat blog nie
Sgt rindu nak bercerita namun banyak kekangan yang membataskan
Moga saya dapat terus bercerita di sini

17 September, 2017

Sambutan Hari Lahir September TK7

Aktiviti bulanan taman kembara 7 dtg lagi!
Kali nie kami meraikan september baby pulak ;)

Mmg meriah sambutan dr jiran kali nie..
Dengan selingan permainan utk anak2,mak dara dan juga para bapa..
Mcm2 ragam dpt dilihat..
Yang pasti semuanya gembira..

Moga ukhwah dijalin lebih erat dan sesama diperkukuhkan ikatan kasih syg sesama kami semua..

13 September, 2017

Sesi Terapi Mak Dara TK7

Bila kwn2 kejiranan ajak berkelah tepi taman..
Meriah jgk kan..memsg bwk makanan utk sesama dirasa..
Saya br blk dr umah mak ptg tue..smpt beli apam pisang jer..hik3

Seronok biler kita ada jiran2 yg best..
Bukan sekadar meriah berceloteh dkt group whatsapp..

Sejak pemergian arwah jiran kami..
Bagai bawa satu perubahan dlm kelompok kejiranan kami nie..
Msg2 makin mengambil berat antara satu sama lain dan jugak berusaha utk merapatkan ukhwah sesama jiran

Moga ikatan ini lebih erat dan berpanjangan..

09 September, 2017

Malam Minggu Be Like

Sowg penat baru blk dr ride moto ngan kengkawan ptg tadi..

Yang si kenit nie plak penat sgt ler kekononnye baru balik dari berdatingan..

Oleh itu..malam minggu ku kali nie..dok.mereput jer ar sensowg..hik3

07 September, 2017

Biar Hatiku Dilukai

07.09.2017

Biarlah kita diperli dari dimaki
Biarlah kita dipersenda dari dihina
Sekurangnya kita masih dilayan secara baik dr zahirnya walau hakikatnya sakit terhiris batin ini.. Maafkanlah..
Memaafkan mmg tidak dpt mengubah masa lalu
Walau x dpt memudarkan parut luka hatimu
Namun
Akan memudahkan masa hadapanmu