24 January, 2010

terubuk masin..kek lapis..


keje2 aku di sarawak dah selesai..
alhamduillah..
dalam t/hari meeting yg dijangka smp ptg itu dah abis..
aku sgt suka ok..
leh smbg jalan2 lagi!
hi3..
aku blk esok..
tp flight pagi..mgkn x smpt nak gie mana2..

tmpt pertama yg kami sggh adalah pasar satok..
tmpt jual ikan terubuk masin..
yg amat terkenal kat s'wak nie..

menurut abg penjual nie..
ikan terubuk masin nie bleh tahan lama..
bila smp umah..trus basuh garam dlm ikan nie..
pas tue simpan dah peti sejuk cam biasa..
senang kan? proses tue mak aku yg akan buat..la3..

lagi satu tips bila nak beli ikan terubuk masin nie..
jgn beli ikan yg bersaiz kecik..
kalu beli yg kecik,tulangnya byk n halus plak tue..
beli yg besar ckit..tulangnya kasar ckit..
x de ar tercekik tulang bila makan..
kalu tercekik..bleh arwah weh..

slps sesi ke pasar..
kami ke kg gersik..di petra jaya..
nak beli kek lapis s'wak..
kalu dr waterfront..hanya seberang sg jer..
tp kami ikut jalan darat..
abg amat nak bwk jln2 di petra jaya..

kedatangan kami bagai tetamu..
di ruang tamunya..
di sediakan pelbagai jenis rasa kek lapis nie..
aku rasa cam berjalan raya ar plak..

dorg bagi makan free jer..
x tau aku nak mkn yg mana..
byk sgt..
korg bleh mkn byk mana pon..
tuan umah x kisah!

harga kek di sini mmg murah..
hanya RM10/pax..nie yg guna majerin..
aku amik yg harga mahal ckit..
dlm rm25/pax..sbb guna buttercup..
lebih sedap dan mampat keknya..
alang2 beli,biar ar berbaloi kan..

agak lama kami di situ..
pilih2 kek n merasa kek jugak..
hi3..
ikotkan hati aku..
mau aku borong tiap satu..
tp..ekonomi agak gawat skrg..
kena bijak membeli..hi3..


destinasi terakhir kami adalah di pusat kraftangan..
kedai2 kraf nie terdapat di sepanjang waterfront..
mmg byk giler pilihan kraf ada kat cnie..
mmg korg pening nak pilih..
sumernye kraf bercirikan budaya org s'wak yg pelbagai..
kalu bwk duit seguni..
mmg layan shopping kat cnie beb..
aku beli buah tangan tuk famili jer..
tuk kwn2..ada ar ckit2..
aku hampir tertewas..
kalu x? mau aku makan meggie jer bulan nie..hi3..

No comments: