03 August, 2012

13 ramadhan : nasi kerabu + anak buah + almond london

 
Saya kerap berbuka puasa kat umah mertua..jarak umah kami pon x jauh mana,selesa berbuka reramai dr berbuka berdua jer kat umah..minggu pertama pose,saya masak diumah then tapau makan kt umah mertua..sejak badan x sihat nie,kami sekadar membeli juadah di bazar ramadhan kt pulau indah nie jer ar..malas nak merayap kt bazar ramadhan yg lain..takot x terkawal nafsu nnt.. ;)

Peberet saya kt bazar ramadhan pulau indah nie, adalah nasi kerabu..sejak jadi menantu org kelantan nie,sesuka sgt saya makan nasi kerabu..saya mmg maintain beli nasi kerabu ngan akak nie tiap kali berbuka di umah mertua..rasi kot ngan pewut saya..x penah alami pape masalah berbanding ngan makanan lain..lagipon nasi kerabu kan byk khasiat..mmg sesuai ar tuk saya yg x berapa nak berkhasiat nie.. 
Kalu murah rezeki,dpt ar saya jumpa ngan puteri..bermanja2 ngan anak2 buah en somi yg lain jgk..msg2 dh makin besar..byk keletah dah dorg nie..saya dan en somi sgt suka budak2..cuma belum rezeki kami lg nak menimang cahaya mata sndr.. ;(
Ohh..semalam roh membiskut dah smp..arie tue smpt ar jgk buat ckit2..iallah malam nie saya nak smbg wat biskut almond london lagik..sambutan tahun lepas sgt +ve..so,tahun nie saya dpt permintaan yg cukup tinggi dr regular customer..regular customer saya nie,famili saya sndr sbnrnye..dorg syok ar..order jerrrr..sbb saya bg freeee..hi3..sesaja wat buah tangan utk aidil fitri..buat masa nie, ini jer ar yg kami mampu tuk berkongsi..almond london air tgn sndr..nie saya kongsi resepi.. bukan apa,thn depan bleh refer blk sbb saya cpt lupa!

Almond London (resepi dr sahabat saya suhaila)

Bahan-bahan
110g majerin
40g gula icing
20g serbuk almond
180g tepung biskut buah-buahan (saya guna superfine flour - bleh dpt kt bagus)
1/8 sudu kecil emplex

Kacang almond (dipanggang)
Almond nibs
Paper cup
Coklat Masakan

Cara-cara
1. Pukul majerin dan gula icing hingga sebati
2. Setelah sebati, masukkan serbuk almond dan emplex..kacau lagi..
3. Masukkan tepung sedikit demi sedikit dan gaul sebati
4. Balut adunan tadi ngan kacang almond (btul ker word nie)
5. Bakar pada suhu 175'c dalam masa 15 minit (api atas bawah)
6. Biler dah masak,biarkan biskut sejuk atas redai/loyang
7. Cairkan coklat masakan (guna kaedah double boiler)
8. Gaul rata biskut dalam cairan coklat
9. Sudukan biskut bergaul coklat td ke dalam paper cup
10. Taburkan almond nibs sementara coklat masih cair..
11. pastu bleh makan trus @ simpan dlm bekas kedap udara.. hihihi
 

No comments: