10 October, 2011

half day trip ke melaka


seperti yg dijanjikan..
pada 25 sept yg dah lama sgt berlalu..
saya tunaikan janji bwk lappy kpd kak long..
dgn yakin n confident tahap gaban..
saya trus grk ke kampus utama utem di ayer keroh..
sekali ko! asrama dia kt luar! kt bkt beruang..
budget cm uitm ar kononnye..
kampus n hostel bina satu tapak..
biler dh melilau mencari hostel dia..
maka dipertemukanlah kami ngan kak long..
n bestfren dia amy..org ganu kite..
amik dorg..trus bwk gie jalan2 ke bandar melaka..
kebetulan di istana melayu melaka..
ada wat festival hang tuah..
nk abis pon dh event dia..
tp kami masih lagi bleh melawat..
bebrapa tapak pameran yg berkaitan..
ngan pancak silat..pembuatan keris..


pas tue kami berjalan kaki ke menara taming sari..
nak naik beca..dia caj pakej rm40 sejam..
dia akan bwk kita ronda2 sekitar bandar nie..
kami x naik..cuma berjalan kaki beramai2..

b4 smp tapak menara nie..
teruja plak nk cuba basikal unik nie..
caj dia x mahal..cuma rm4 jer..
kak long yg pada mulanya malu2..
trus seronok biler dh cuba 1st time..
mmg mengah weh nak kayuh besikal nie..
saya yg cuba kayuh x smp 5 min pon..
dah berpeluh satu badan..
dr tapak menara taming sari kami trus ke replika kapal..
ohh..manara kami x naik sbb tiket dia rm20..
erm..ada x mampu di situ..
ada jugak yg gayat naik tinggi2..
sekadar tgk2..snap gmbr sbg bahan bukti then trus blah..

replika kapal nie saya slalu tgk tp x penah msk..
disebabkan jd duta kecil melaka nie..
teringin ar jgk jejakkan kaki..
tiket msk cuma rm3 bg dewasa..
kami yg kepenatan..
msk ke muzium nie sbb tggu turn naik boat rider..
ddk rehat2 kt cnie..
sambil tadah muka kt air cond.. ;)
yg adik2 teruja explore satu muzium..
saya bersama mereka..
payah bwk adik2 cun neh..
sana sini kena ngorat.. ;)
nasib bwk abg besa muka ganas..
takut ckit org nak kaco2..

wah! badget aku pon kena ngorat..
dasar x sedo diri..la3...
tepat jam 7 mlm kami naik boat rider..
ms nie agak frust jgk sbb dh senja..
mgkn pemandangan sepjg sungai x brapa menarik dah..

oh lupa..tambang dia rm10 tuk dewasa..
utk perjalanan lbh kurang 40 min..
nyata sangkaan saya meleset sama sekali..
waktu malam lg syok naik boat nie..
ngan persekitaran kiri kanan sungai yg dihiasi lampu2..
dinding rumah berlampu..
bumbung umah pon berlampu..
mmg best ar!
dlm boat nie..
kita akan diberi penerangan tentang tmpt2 menarik..
yg sedang kami lewati sekitar sungai melaka nie..
saya dpt tgk eye on m'sia..
perkampungan org melayu jugak..
turun2 jer bot..
trus ajak en somi ke tapak jualan dihadapan muzium kapal..
saya berkenan nak beli tudung saji..
abe plak dok cari topi..
dpt ar rembat satu wat kenang-kenangan..
dah puas berjalan..pewut dah lapo..
trus laju2 cr kedai makan..
amek ko!
beria saya nak sgt makan kt umbai,melaka..
saya igt dekat jer dr bndar melaka..
rakan se uitm kami..amier..
yg kebetulan org melaka yg guide kami jalan nie..
sekali..mak aiii..jauhnye..
dekat jer ko kata yer amier!

mcm2 saya order..
1.udang butter
2.sotong goreng tepung
3.ketam masak cili
4.ikan kerapu 3 rasa
5.ikan pari bakar
6.tom yam
7.sayur campur

adik2 sumer dh ngadu lapar beria..
sampai2 jer makanan..
bleh plak black out!
adoi..makan ar kami nie dlm gelap..
sebaik elektrik dh ada..
wah! licin ko sumer pinggan..
puas hati en somi belanja!

kami yg gembira!
kami anta kak long n amy ke hostel..
tepat jam 11.00 mlm..
kami smp sg buloh anta abe n awish..
tepat jam 1.00 pg..
kami smp umah klang..
sori x igt sbb dh terbungkak tido!

No comments: