11 November, 2011

raya haji thn ini..

jumaat 4 nov tue saya ada temujanji di PPUM..saya pon x pasti samaada bleh blk kg beraya ker x masa tue..mak dh tepon byk kali..kalu saya x chat,mak x galakkan saya blk k'tan..dia suh saya bykkn rehat di umah sajer tp mak blk kg N9..bleh? bagus nasihat mak saya kan..anak sakit,mak rileks jer nak blk kg jgk..hi3..

biler dh confirm saya ok..just pastikan x miss makan ubat..en somi ajak saya blk kg k'tan jgk mlm tue..kebetulan tok mek dia msk sepital sbb asma'..lg ar en somi susah hati..kuatkan semangat,kami blk jgk mlm tue..

kalu blk raya nie..jalan karak h/way tue x jem..rasanya cam sgt2 pelik kot..mana bleh anak2 pantai timur lepaskan peluang blk ke kg kan..tmbh plak dpt extra cuti isnin..mmg sedap ar cuti bersambung2 kan..kami sangkut kt karak saja hampir 3 jam..elok jer pas tol bentong..berpusu2 org msk ke bentong..menuju ke kelantan..en somi tetiba terus jer..ala2 nak blk ke t'ganu..dlm hati,sgt2 syukur en somi x ikot gua musang..bini dia nie tensi ckit bab jalan jem nie..tmbh plak jem yg grk ckit2..mau berasap ddk dlm kete..x kira lg kalu nak buang air kecik..lg haru! smp kt hentian sebelah kuantan en somi dh penat..suh saya smbg drive tp saya x mau..konon penat jgk..penat tido..hi3..kami bantai tido smp subuh..ms smp tue,jam dh pkul 4pg..pas segarkan badan..kami trus grk menuju ke t'ganu..

kami ikut jalan jabor-cheneh-bukit besi-kuala berang-tasik kenyir..sedeh tau x singgah dk kuala terenggau..x dpt jmp nenek saya..[sbnrnye nak jalan2 kt KT dl..;) ] kami teruskan perjalanan ke kelantan trus..agak mencabar saya rasa perjalanan blk kg kali nie..sbb saya x sihat sepenuhnye..
en somi plak kena ala2 bisul kt peha dia..payah ar dia nk bergerak..berdenyut2 sakit jer katanye..smp kg en somi dlm jam 1.30ptg..pas salam2 sumer..kami x smpt lunch, trus smbg tido..pas maghrib br nak bgn..

pagi raya kami x wat pape..saya pon x solat raya thn nie..bengkak kt peha en somi pon makin teruk..kcian dia x lena nak tido..berdenyut2 katanye..saya usahakan jgk sapu minyak gamat..mana tau bleh pecah bengkaknye..saya x tau nak wat apa..mama pon x bg saya wat keje sgt..saya kan br nak sihat blk.. ;)
abg ipar wat korban thn nie..merasalah kami daging korban dia..mama wat rendang daging,pok su bakar daging n mak ude wat masak daging goreng..makan lunch mmg berselera..bertambah2 lauk saya jadinye..ye ar..daging fresh kan.. ;)

ptg raya tue..tgh syok2 layan tido..en somi grkkn saya..katanye bengkak kt peha dia dh pecah! giler byk okeh darah dia..yg penting en somi dh x meraung sakit dah..lega ckit dh muka dia..kalu x,duk diam jer tahan sakit..saya pon suka jgk sbb bleh ajak kuar jalan2..bosannye kalu ddk umah jer..;(

mlm raya tue pas maghrib kami laki bini lengkap berbaju raya pinjam..(baju raya kami bleh plak tertinggal)..kami ke tumpat umah abg ngah..mmg acara wajib gie umah abg ngah kalu blk k'tan skrg nie..kali nie best ckit sbb abg ngah dpt baby baru..qhalif ikhwan..giler tomey ngan hidung mancung terpacak..br 40 hari,badan dia dh keras..saya pangku,elok jer..x de melentok2 lembik..pas kenyang mkn bihun sup..kami pon mtk diri balik..

kami sembang sakan ngan kak ngah bercite pengalaman bersalin dia yg uri x kuar pas bersalin..kak ngah dikejarkan ke GH..kaki n tgn dia kena ikat..doktor pam nak kuarkan uri dlm pewut dia cm pam tandas tersumbat! walau ckit jer uri yg tggl..bleh bwk maut! kak ngah kata dia mmg x berdaya ms tue..byk kehilangan darah..dia mmg redha kalu dh smp masanya dia menghadap penciptaNya..cerita kak ngah cukup menginsafkan saya..betapa besarnye pengorbanan seorg ibu bertarung nyawa mak lahirkan kita..

Ya Allah swt..berilah daku peluang merasa bahagia sbg seorg ibu..amen..

oh..sekian sudah cite saya pd raya haji..
erm dengki dgr mak bercite meriahnye keluarga N9 berkg wat majlis korban..menci2!

No comments: