09 December, 2011

majlis bertunang Pok Mat

saya ada pak cik..pak cik yg lg muda dr saya sndr..hi3..adik sepupu abah sbnrnye..tp dorg nie mmg sgt rapat ngan kami..padan plak pok mat (pak cik saya nie) bertugas kt balai polis sri menanti..sejengkal dr kg mak saya..maka,makin rapat ar kami kan..nak dijadikan cite..pok mat dh berkenan ngan org N9 jgk..kira sejarah lama mak n abah pon berulang ar jgk kat cnie..hi3..

saya mohon cuti tapi x dpt sbb partner saya pon cuti..jadinye,en somi bwk mak abah n adik2 blk ke sri menanti pagi jummat tue..saya plak bwk awish ke opiz tuk temankan saya..dlm pkul 10pg..hati saya x sedap..teringin sgt nak join majlis tunang tue..lgpon kecian en somi sowg2..maklumlah..bukan sedara belah dia yg bertunang kan..ambil tindakan nekad..pegi klinik..mintak mc..berdoa dlm hati moga2 dapat..dpt mc jer..trus cabut blk sri menanti..hi3..
dr t'ganu hanya adik beradik pok mat jer..mujur diaorg 5 beradik..sumer dah kawen dan dah beranak pinak pon..nmpk jgk ar meriah dia kan..campur kami sefamili..ngan sebahagian rakan setugas pok mat yg free ptg tue..maka,nmpk jgk ar ramai yg meraikan majlis tunang nie dr pihak kami.. ;)
rumah cik tunang nie tinggi nun diatas bukit..menapaklah kami nie beramai2 naik bukit tue..gile tinggi saya rasa..bukit uitm pon x tinggi cam gnie..mana nak bwk hantaran yg berat nie lg..masih2 dah termengah2 biler smp umah cik tunang..mak saya mmg mintak nyawa biler smp ke atas..aduhai mat..rasa cam pinang puteri kayangan plok doh nie.. hi3..
ms nie lg suku nak smp ke atas..x mampu nak senyum dah..dahi dh percik2 peluh..alahai..cair mekap mak nok! terasa sekilo berat saya turun ms nie..syg weh! lama saya ternak lemak2 di badan nie..ha3..
mereka2 yg berbincang..dr kiri bersongkok tue SM, ketua balai yg jd wakil pihak laki2..sblh dia abg zul..abg ipar sulung..pak cik sowg tue,wakil dr pihak pompuan dan hujung sekali tue..ayah pd cik tunang.. alhamduillah sumer dah capai kata sepakat walau hadapi masalah komunikasi ckit..maklumlah org ganu nak dgr ckp org nogori..mujur mak ada..mak yg terangkan kt mek (ibu pen tunang laki)..

kata sepakat dah dibulatkan..hantaran RM10k (kejut boboi) untung ar cik tunang kan..hi3..mas kawen plak rm300 x silap saya..iallah dorg nikah 11 mac (sabtu) n majlis pd 12 mac (ahad)..kndr belah laki plak pd 15 mac (khamis) di kuala terengganu..erm masa nie cuti sek..x pasti ar saya bleh blk ker x masa nie..wat kndr tgh2 wikday..mau 3 hari jgk saya kena amik cuti nie..x pe..itu thn depan punye cite..
barisan hantaran yg malatop..pelamin pon cantek kan..dorg anta hantaran ms tunang jer..ms nikah nnt,bwk badan sajok..bagus jgk tue..bleh jimat duit ckit kan..bekas hantaran pon bleh tahan canteknye..rege pon cun jgk..yg bekas basikal tue rm50 satu..yg ala2 payung tue plak rm70 satu..dorg beli kat johor x salah saya..saya pon dpt satu pok mat bagi.. ;)
saya bersama pok mat..muda 4 tahun dari saya..anak tunggal laki dan bongsu dr 5 beradik..
cik tunang si gadis manis..lawa giler weh! patut ar pok mat berkeras jgk nak kat si tunang nie..x nak bincang2 dah ngan famili belah t'ganu..tau2 jer dorg nak tunang..pas tue decide tarikh kawen terus..mmg terdiam kjap ar mek dan kakak2 dia sumer..bagi saya..kalu kita nak wat keje baik..apa salahnye kita support kan..tp jgn ar plak belakangkan keluarga..walau jauh di mata..famili become 1st..telekomunikasi skrg kan dah canggih.. ;)
mek yg merestui hubungan dorg nie..risau jgk saya kalu mek wat angin dia..mak dah stand by nak sarung cincin kalu mek x mau sarung..mgkn pas bersalam ngan bakal besan..jumpa ngan bakal menantu yg come' gnie..trus cair hati mek saya sore nie..hi3..
adik2 beradik belah pok mat..kalu kirakan..mmg complete anak menantu cucu mek dlm nie..pas sesi bincang..sesi fotografi lebih kurang..kami pon trus dihalakan ke khemah hidangan yg terletak kt blakang umah cik tunang..lauk dia? pergh superb! masak lemak cili api ada 3 bangsa..mksdnye lauk dia lain2 ar tp still masak lemak cili api..yg saya dok ulang2 makan..daging salai + kentang masak lemak cili api..mmg berasap sedara saya dr t'ganu makan..mujur ada sup tulang n ayam panggang..bleh ar jgk wat ganti lauk..tang hidangan kueh mueh dia pon best jgk..yg wat saya leleh air liur tue..keuh koci dia..pergh! mmg terbaikkk..inti kelapa dia kukur guna manual tue..x manis sgt..sedang2 sajok..mak siap mtk tapau lg..hi3..
 
itu dia bekalan yg telah ditapaukan utk para tetamu..dorg bekalkan lauk2 yg sedap itu..cuma bekas mak yg lebih ckit..ada kueh koci..hi3..bukan saja dpt bekal lauk..dorg pon bagi guddie beg jgk..erm mewah org skrg bertunang kan..bajet kelas ko mariaaa..akak dl bertunang simple2 jer..pelamin pon non ado..apatah lg guddie beg bagai..okeh! tarik nafas pjg2..mari kita sesama menuruni bukit neh..nmpk x? curum bukit yg kitorg tempuh? kena jln pelan korg..takut tersadung ke depan plak..
kebetulan kt kaki bukit nie ada kandang lembu..en somi cam biasa ar..amat berminat ngan alam nie kan..maka,dia bukak ar kelas mengenali lembu pd budak2 bandar nie sumer.. ;) okeh! abis cite pok mat bertunang..tahniah buat pok mat n cik tunang..

pas abis majlis..kami 4 kete bertolak balik ke klang..umah saya..dorg bermalam selama 2 malam..mujur saya x jadi pindah kan..dpt ar bwk dorg jalan2 sekitar KL nie..citenye..pas nie ek..pjg dah saya taip neh..hi3..

No comments: