05 May, 2011

terasa cam bola..

bola tue kan bulat..
senang digolek..dilempar apatah lagi di sepak..
nie cite pasal khidmat saya dlm gomen..
dah 6 thn saya berkhidmat (syukur pd Allah swt)

dlm khidmat gomen neh..
kita kena lalui 3 step yg penting
1. pengesahan dalam lantikan
2. pengesahan dalam perkhidmatan
3. pemberian taraf berpencen/kwsp

utk perkhidmatan saya yg pertama dl..
ms jadik pt kt court..
saya dah lalui 2 step pertama tue..
alhamduillah..hanya dlm tempoh setahun..
dari kelayakan 3 thn masa yg diberikan..
so,saya hanya tggu ms tuk lepas step ke3..

rezeki Allah swt nk bagi kita x bleh nk jangka..
saya terima ngan hati yg penuh terbuka n bersyukur sgt2..
sebulan sblm saya genap 3 thn khidmat sbg pt..
saya dpt lantikan br sbg pja..
gred yg lebih tinggi..kira naik pangkat ar gtue..
oleh itu..saya perlu ulang 3 step tadik..

kini..
saya dah lulus syarat2 tuk step yg ke 2..
tapi!
saya masih tidak diberikan pengesahan dlm perkhidmatan!
rasa sgt hangin jgk pd mulanya..
sprt jwtn dlm lantikan pertama..
saya dh settlekn sumer exam,kursus asas pd thn pertama..
skrg..dh msk thn ke 3..masih diam membisu..
saya pon dh tukar2 kementerian..
mula2 jd org dagang..skrg jd org ubat..
saya diam..apatah lagi org yg uruskan fail saya..
diam membisu jgk ar..

okeh!
mukadimah yg pjg..
br msk cite asal..
terasa cam bola..

mulanye gnie..
saya dok syok cite psl angan2 beli umah..
senior saya tanye..nape x guna gomen loan?
lebih rendah % interest n prosesnye..
bagi staff gomen yg x lepas step 3 td..
x leh ar nk wat pape..oh begitu citenye..
tapi? saya kan dh 6 thn keje! masih x sah lagik?

ngan bantuan senior yg baik hati tue..
dia fax n email saya step keje yg saya patot wat..
keje saya smlm adalah menelepon org sana sini..
mari kita mulakan sesi main bola..
1. saya tepon org yg interbiu saya keje dl..
dorg kata status saya masih step 1..
sila refer pd org yg lantik saya..
2. saya tepon org yg lantik saya..
dorg kata..saya bukan 'anak' dorg..
sbb saya keje ngan org ubat..dorg byr gaji saya..
jd saya kena refer pd dorg..
3. okeh! saya tepon plak ngan org ubat..
org ubat br dpt trace buka cite saya..
tp still x bleh proses sbb org dagang x update buku saya..
sila refer blk pd org dagang..
4. buat sekian kalinya..saya call plak org dagang..
alhamduillah..rakan saya di org dagang masih mahu bantu..
cuma agak sedih,bantuan dalah sgt terhad..
mereka cuma ada 1 kelayakan dr 4 kelayakan yg wajib..
sbb tue ar dorg x catit pape dlm buku cite saya..

oleh itu, sedarlah saya kini..
setelah 2 tahun 5 bulan..
saya rupanye syok sorg2 pegi:

i. kursus induksi sebulan..beria jd penghuluwati..tp x penah direkod..
ii. exam jabatan 3 paper..beria dpt surat kepujian ketua audit negara sbb lulus sumer..
tp x penah dicatit kat mana2 pon..
iii. exam undang2 jpa..beria tag2 sumer buku + mentelaah bagai..
masih jgk x catit dlm buku cite saya..

camner cite saya skrg nie..
sedeh ar gnie..jadik bola..
teme kasih pd yg menyedarkan saya..
sedarkan saya bahawa saya adalah org ODIT!

1 comment:

Aku DaN SeSuAtU said...

along jom singgah sini sat
http://cheritasesuatu.blogspot.com/2011/05/menjelajah-blog.html