05 September, 2011

persiapan raya


persiapan raya thn nie mmg seadanya bg saya..
walau teruja beraya bersama en somi..
tapi byk pekara yg merencatkan budget raya kami..
servis kete..yuran guaman rumah baru..
namun..
tuk abah & mertua saya belikan sehelai tshirt JM sorg..
kebetulan JJ tgh sale giler2 tuk raya..
haruslah saya sambar sehelai dua tshirt baru jgk tuk en somi..
kebetulan terserempak ngan kwn itm dl..razmie & famili..
anak dorg pon dh besar..lebih byk senyum dr berckp..
erm..macam abahnye jgk ar..
nak blk kg ngan tgn kosong pon saya segan jgk..
nie ar hasil air tgn saya n en somi..
beberapa jenis biskut raya yg kami wat..
sejak minggu ramadhan ke dua lagi..
kalu nak beli..rasanye x mampu kot..
biskut raya skrg dah rm30/50 pcs..
itu br 50pcs..kalu 100pcs dh brapa?
nak bg 7 famili..kali ngan 4 jenis biskut..
fuhhh..lari budget rayaku..hi3..
ngan budget rm250..
dan resepi mudah dr blogger2 sumer..
kami dpt hasilkan 4 jenis biskut..
ngan kuantiti tiap satu lebih 700pcs..
kami amik resepi yg murah jer ar..
x mampu jgk nk buat resepi2 yg mahal kan..hi3..

thn nie giliran beraya belah saya..
kami bertolak balik ke t'ganu pd malam sabtu..
pas berbuka pose di umah mertua..
amik kueh batang buruk di sg sereh..
kami truskan perjalanan..
alhamduillah..jalan adalah sgt clear!
tetiba pelik..mana kete2 sumer?
sebaik azan subuh..
kami selamat smp di kuala terengganu..

bsoknye pas asar kami balik ke k'tan kjap..
sbb nak anta abe n awish blk beraya..
kononnye nak berbuka kt umah tok mek en somi..
tp kami sangkut dlm jem ms lalu pekan setiu..
smp k'tan pon dh lewat..dlm pkul 9.30mlm gtue..
singgah umah tok mek kt bunut susu..bg biskut raya..
sembang2 kjap..abis teh o seteko..
kami berdesup anta abe n awish ke slow machang plak..

pelawaan kak siah tuk ke wakaf che yeh kami x tolak..
kami ber4 harung jem yg sedikit padat ke KB..
umat manusia mmg ramai!
hampir lewat ke jam 2pg..
wakaf che yeh masih meriah..
pelbagai pilihan persiapan raya disediakan..
dr baju raya..kasut raya..tudung raya..
dan segalanya raya ar..terasa meriah nak beraya..

kak siah smpt belikan baju melayu tuk ayah dia..
alhamduillah..saat akhir nak beraya..dia dpt diskaun lebih..
abe plak sambar but bola idaman dia..
lebih bangga dia beli ngan duit raya sndr..
walau belum raya lg..duit raya dia dh cecah rm100..
sambil tue dia smpt pau mak su dia belikan jam tgn...
erm..meriah abe berbelanja..

kami plak..
tuk en somi saya belikan kain pelikat..
wat samping raya nnt..
segan katanya nak pakai samping songket..
dlm kepayahan berebut2 ngan mek2 klate..
saya smpt sambar sehelai tudung raya..
dan juga toto sulam yg dh lama saya kepingin..
saya survey kt kuala selangor harga dia rm125..
kt cnie..ngan kualiti yg sama..
saya beli ngan harga rm45 sajok!

kami bertolak blk ke t'ganu semula pg tue jgk..
seperti sblmnye..
sebaik azan subuh berkumandang..
kami selamat smp ke kuala terengganu..

No comments: