12 September, 2011

puding gula hangus utk tetamu cilik


cute miut tetamu syawal saya kali nie..
nie ar farhah..
anak tunggal rakan sekerja saya..niza..
mata bulat..persis ibunya..
tinggi lampai..persis ayahnye..
yg pasti..mulut dia adalah sgt becok!
bdk tgh membesar..
byk tanye saya itu dan ini setiap kali bersua..
alahai..saya juga idamkan anak yg bijak cam farhah.. ;)

hidagan tuk tetamu cilik saya..
bihun goreng beli..hua3..
x smpt masak..(reti ker masak?)
puding gula hangus..
saya br berjinak2 blajar wat puding..
resepi mudah dr ibu jelita..
kak nani rostam..tq yer kak..


puding gula hangus
(resepi saya copy dr kak nani)

bahan2
2 sudu gula
7 biji telur (gred A)
1 tin susu pekat
1 tin air (sukatan guna tin susu td)
1 camca teh esen vanila

cara2
langkah mula..
sediakan periuk pengukus dl atas dapur..

1. panaskan gula dlm loyang atas api dapur..
kacau sampai cair (2 minit) hingga berwarna kuning pekat keemasan..
kemudian angkat dan ketepikan..
2. pecahkan telur dlm bekas lain dan kacau guna garpu..
3. masukkan susu..air..kacau lagi dan
esen vanila kmdn kacau lagi dlm 5 minit hingga sebati..
4. tuangkan bancuhan td dalam loyang yg sudah bergula hangus td..
5. kukus selama 20 minit..
6. sesudah itu..telangkupkan atas pinggan besar..dan sejukkan sblm makan..

selamat mencuba kwn2!

No comments: