17 October, 2013

Cerita Bahulu x jadik..

Kita cite pasal raya lagi..roh memblog tgh membara dtgnye..keh3

Saya balik kg arie sabtu sblm raya..saya x dpt bercuti raya thn nie sbb ada urusan keje so saya blk awal anta mama n abah dl..ada hikmahnye jgk..dpt saya beraya kt N9 thn nie..yeehaaa!!

Pepagi ahad tue..pendengaran saya sudah terganggu ngan kemeriahan sore mama n mak ngah..dua beradik nie kalu berborak..org lain x join pon x pe..dah cukup meriah sekampung!

Rupenye dorg nak wat kueh bahulu..mak ngah adalah sgt suka wat kueh sndr walau dah x sesedap cm dulu..ha3..nak bakar bahulu nie bkn senang weh..saya kena pastikan pasir cukup tuk halang api kt bwh x kuat..sabut2 kelapa tuk api atas cukup kering tuk jadikn bahulu masak cantik..

Tuk adunan bahulu plak..kena guna telur yg baik..kalu bleh gred a ar..saya kurangkan gula supaya x de sape yg kena kerat kaki..hik3..tepung tuk adunan jgk kena jemur dl..tuk dptkan tekstur yg ringan ms nak wat adunan nnt..

Dan hasilnye! 3 kali bakar cantik jer atas bawah..kali ke 4 dan seterusnye hangit atas..pas tue hangit bawah..last2 saya bangun then ajak en somi gie beli bahulu kt giant melang..rm12 dpt bahulu 100 biji..siap pelbagai perasa lagik..sekian cite bahulu x jadi saya..ha3..

No comments: