03 February, 2012

Saya + Rakan sekerja..

Berasaskan idea semlm..saya terpanggil nak wat n3 nie plak.. ;)

Alhamduillah..ini adalah tahun ke 8 saya menjadi pekerja setelah tamat pengajian di uitm dl..Sepanjang 8 tahun nie..Dah mcm2 pengalaman saya kutip..yg manis..yg pahit..sumernye tersemat kemas disudut hati saya..

Kerja serius saya yg pertama (sbb saya slalu wat keje part time) adalah menjadi pegawai kewangan di Harmony Driving Academy..Syukur sgt2 dpt offer kerja nie semasa saya benar2 perlukannya..pengalaman pergi balik kerja berjalan kaki dr umah x mudah saya nak lupakan..kekdg tue lepak siapkan keje kt opiz smp malam..mak abah ar yg sudi temankan saya..kekdg tue rakan sekerja..abg lan n shah slalu jgk tmknkan saya..bos saya slalu tegur nape suka sgt blk lewat..sbnrnye saya sgt suka ngan keje saya + saya segan ngan bos ngan pengurus opiz saya..ayah razak..dorg byk support saya dan slalu beri motivasi tuk saya lebih berjaya..oleh itu,saya kerja seikhlas hati..tanda penghargaan saya tuk mereka..dan atas dorongan mereka jgk ar saya ada degree skrg.. ;)

Saya sgt rapat ngan kwn sekerja..dr big bos smplah ar pekerja am company nie..sumer saya geng..x de batasan tuk bergaul..sumer sama saja di mata saya..perlu saya hormat tanpa kira pangkat..hbgn saya ngan dorg bukan setakat diopiz..tapi smp ke rumah memsg jgk..kalu sesapa wat kndr,saya n famili sure dtg! kekdg tue dtg awal tuk tolong n pulang lewat tuk kemas2 sumer..dah jadi cam sedara plak gamaknye..Mana yg susah tue,kami sesama tolong..ohh! saya sgt windukan suasana itu..

Jodoh saya ngan harmony x lama..cuma setahun jer..sbb saya dpt offer keje gomen..saya syg nak tgglkan company nie tapi saya perlu trus pndg ke dpn..peluang yg dtg bukan slalu..saya tgglkan harmony ngan seribu kenangan manis.. ;)
Harmony Driving Academy ( 1 Jan 2005 - 31 Dis 2005)
Kenangan hari bahagia saya bersama Toh Puan Zainon aka mimi (bos saya) ngan Kak Niza..Yg berkebaya purple tue rakan sekerja saya Shila..rakan sekerja + sahabat selamanya.. ;)
Mahk Shah Alam (16 Feb 2006 - 3 Jan 2009)
Rakan sekerja di PTJ Mahk Shah Alam..
geng best 4 ever!

Saya msk kerja ngan gomen pd 2006..ms nie saya belajar tuk displin diri dlm bekerja..saya mula belajar tuk lebih bertanggungjawab dan amanah ngan tugas..permulaan kerja,saya terasa jgk 'sakitnye' sbb gaji mmg sah2 ar kurang hampir 50% dr gaji sblm nie..cabaran sggh masa nie nak bahagikan duit gaji tuk tambang dan jgk yuran pengajian..saya amik keputusan tuk ddk umah sewa di sec 7..mudah tuk berulang ke kerja dan ke kelas pengajian separuh masa saya..

Rakan sekerja? mmg best giler! kakak2 senoir mmg sgt2 membantu..bukan sajer yg segi keje, nasihat n kekdg tue wat port luck slalu tuk kami2 yg bujang neh..terubat ar jgk windu nak makan sedap2 yg mak masak kan..work station saya x de partion..jadi kami saling berpandangan sesama sndr..biler menjelang ptg jer..meriah ar opiz ngan gelak tawa memsg..ms nie ada ar yg rajin watkan minum ptg dan slalunye saya ar yg jadi mangsa beli kepok lekor @ pisang goreng..sbb rutin kerja saya akan ke bank pd sebelah ptg tuk bank in kan duit hasil..

Ohh..disinilah saya berkenalan secara rapat ngan arwah kak noni.. ;( saya kan hari2 ke affin bank shah alam tue..sehari 2x..pagi anta dokumen..ptg bank in duit..bukan sajer ngan arwah saya rapat tp hampir semua staff affin tue saya geng..ohh mmg rasa cam minah kepoh ar masa tue..saya msk bank jer sumer berebut nak ajak bergosip..hi3..
MITI ( 4 Jan 2009 - 30 April 2010)
Unit Audit Dalam,MITI

Pada hari lahir saya yg ke 26 thn..saya dpt hadiah yg paling bermakna dlm hidup saya..Alhamduillah saya berpeluang bekerja ngan Jab Audit Negara..department yg saya idamkan2 selama nie..post saya di MITI, Jalan Duta..ms nie saya mula hadapi kejutan budaya kerja ckit..Saya ditempatkan dlm satu bilik yg besar bersama ngan 4 org rakan sekerja yg lain..pas tue dorg bagi partion yg tinggi! mmg x nmpk org dah..bleh dgr sore jer..nak kecoh pon x bleh jgk sbb 1. sebelah ngan bilik bos..2. berhadapan ngan bilik tksu..

Pada bulan2 pertama di sini saya mula berdikari..x reti dah nak makan pagi reramai cam dl..waktu lunch pon saya slalu skip sbb tido..penat seharian drive jejauh dr shah alam - jalan duta + pegi kelas di uitm..hidup saya di opiz hanyalah ngan pc..kerja baru..saya byk study tentang kerja2 odit nie..nak bertanya ngan kwn2..dorg kerap jgk kuar keje luar..jarang jgk ar nak jmp ngan dorg..

Biler saya blk dr induksi sebulan..br ar saya mula rapat ngan kwn2 opiz..ms nie saya dh mula wat odit..kagum kjap sbb bleh naik kapal terbang free..menginap di hotel yg best dan dpt jalan2 kt negeri org..hi3..lelama,baru ar saya rapat ngan dorg..kiranya slow jgk ar nak bermesra kan..tapi saya sgt jarang dpt join dorg waktu abis opiz hour..saya kena bergegas ke kelas n jarak umah saya pon jauh berbanding ngan kwn2 kerja yg lain..

1 Mei 2010, secara  rasminya saya kuar dr MITI..x sempat pon nak merasa gie odit kt luar negara..syg sgt sbnrnye tapi saya terpaksa..bukan sbb naik pangkat tp saya sndr yg mtk tuko sbb nk blk kerja di shah alam..memudahkan saya berulang biler dh kawen nnt..berakhirlah kisah saya di MITI..x smpt nak kenal rapat ngan mesra tp saya x lupa contact dorg tanye kabo..JAN nie kecik jer..pegi2 memana pon pasti bleh jmp gak kan.. 
Caw Audit Dalam KKM (Sek Audit Kewangan Negeri 1)
(1 Mei 2010 - kini)

Kini..disinilah alam nyata saya sekarang..kami berdua jer buat waktu ini sbb ketua unit kami x dtg2 menjelmakan diri..kemana2 wat odit,berdua ar saya ngan niza..alhamduillah..walau kami x begitu rapat,tp kami saling amik berat..

Hubungan saya ngan rakan sekerja lain? eh! kan dah cite smlm..penat dh nak menaip..byk lg soklan math saya x siapkan lagi..bye!

No comments: