01 March, 2012

Pergi Menghadap PenciptaNya

20 Feb yg lalu,masa saya nak ke pejabat..saya dikejutkan dgn panggilan tepon dr sahabat saya ira..dgn esak tangisan,ira bgtau yg abah ira telah kembali kepada penciptaNya..rasa terkilan dihati..setiap kali abah x chat dan msk ke hospital.saya acap kali dtg melawat,namun kali ini byk alasan saya bagi setiap kali hati ini tergerak nak melawat..abah meninggal jam 7pagi di wad ccu hospital serdang kerana kompilasi buah pinggang (x silap saya)..dingin subuh pagi tue ira dh mssg kami bgtau abah dh tenat n mohon doakan utk abah..moga roh arwah aman damai disana..

Saya mssg bos n rakan setugas laju2 bagitau saya lewat ke pejabat auditi pagi itu..saya kan tgh odit kt rawang dlm tempoh 2 minggu tue..pas anta biras ke pejabat,saya pick up lin kt lhdn thentrus kami ke hospital serdang..sue kami dh kasi tau awal2..berjumpalah kami sumernye kt sana..acap kali tergendala kami ber4 nak jmp,akhirnya berjmp jgk kitorg walau dlm suasana yg x de sape pon mahukan..
Urusan abah berlalu dgn lancar..alhamduillah,ramai kenalan n sanak saudara dtg menziarahi abah buat kali terakhir..rakan anak2 abah seramai 10 org juga turut hadir bersemayang jenazah seraya mendoakan kesejahteraan abah..biler urusan pengkebumian selesai,azan zohor pon berkumandang..

Sayu saya melihat mak masih mahu setia disamping arwah suaminya..mak x bergerak2 walau sumer dh berlalu pergi..x dpt saya gambarkan kesedihan mak..berpuluh tahun mereka hidup bersama..bahagia di samping 10 cahayamata dan 2 cucu..hari ini mak telah kehilangan teman hidupnya..moga mak tabah utk menempuh segala dugaan dariNya..

Saya lihat ira begitu tabah menghadapi semua ini..acap kali dia sebut dia redha akan pemergian abah buat kali terakhir..biarlah abah tenang di sana..dah lama abah menderita akan sakitnya..moga derita abah terhenti setakat ini saja..saya juga x mampu utk setabah itu..x dpt saya bayangkan jika saya berada ditempat ira..masa arwah nenek meninggal dl pon saya jatuh pengsan atas pusaranya krn terlalu mengingatinya..Ya Allah,moga KAU berikan kekuatan pada keluarga ini..
 Kenangan kami bersama abah di hari bahagia ira..
Majlis Konvokesyen UiTM kali ke 73
Al-fatihah
buat abah
Abdul Hamid bin Abdul Halim
(1953-2012)

No comments: