17 September, 2010

berkunjungan di hari raya (part 1)


umah pertama diserbu..
adalah umah tok mek saya ar..
di tanjung,kuala terengganu..
umah nie adalah umah wajib tuk dtg..
pagi2 raya pas semayang raya..snap pic raya..
trus kami ke sini dl..
pagi raya kali nie..tok mek wat nasi minyak + nasi dagang..

selepas solat jumaat..
pas lepak2 kejap kat umah tok mek..
kami ke umah atok mamat plak..
kat pulau duyung,kuala terengganu..
kami dihidangkan ngan ketupat palas..
digoreng garing2..panas lagi ms makan tue..
pekena plak ngan serunding daging..
pergh!! mmg terbaek..sedap giler..

dr umah tok mamat..
para lelaki sggh solat asar kat masjid pulau duyung..
saya..mama ngan awish dok tggu dlm kete..
sambil tunggu tue..awish cuba baca banner kt masjid tue..
ada 7 baris ayat..awish sebut smp baris ke 5..
dia masih bleh baca ngan lancar..
smp baris 6..dia diam..
saya: nape adik diam? baca plak baris yg 6..
awish: awish rs cam salah ar org tue tulis..
saya : ye ker? (sambil laju2 baca baris ke 6)
Dapat tangkap katok dulu sampai lembek
Tambat ditiang masjid. baru serah pada polis

mcm2 bahasa skrg nie..hi3..
destinasi kami seterusnye adalah ke seberang takir
umah saudara saya di kg tok bali..
raya pertama..jambatan sultan mahmud masih clear..
jgn pd hari2 mendatang..masak jem ko!
pas tue saya pon laju2 gie umah rakan induksi saya..farah..
farah skrg nie tgh smbg blajar..wat epjj
so,sebulan sekali..farah akan lepak kt umah sewa saya..
dikesempatan raya nie..saya pon serang ar umah dia..
dpt ar merasa mkn rendang ayam dia wat..
sedap2..1st trial dh berjaya..
kunjungan raya diteruskan pd hari ke 2..
sila fokus pd babah saya..
sudah x de misai..awish kata muda giler abah..ha3..

tuk hari ke2..
saya n keluarga kuar agak lewat ckit..
pas solat zohor..dlm kul 2 ptg br grk jalan raya..
sbb danial kena siapkan latih tubi math dia..
nak exam upsr kan pas raya nie..
destinasi kami ke umah mak munah..
agak teruja dtg umah dia kali nie..
dia br pas renovate umah..
wat loteng kat atap umah dia..
sgt cantek ok..di design sndr oleh anak dia..
seorg doktor pakar di hospital terengganu..

kusi nie pon saya suka..bleh jadi kusi..bleh jadi katil..
cantek kan..
sila fokus pd mama saya..
baju tue saya beli b4 blk t'ganu..kat tesco..
dia jual lelong tue..rm20.00 sepsg..
tudung pon masih panas lg..
sy beli ngan mak sedara mlm pertama raya..
kunjungan hari raya ke2 adalah sgt bz rasanye..
5 umah kami pegi..
dr kul 3 ptg smp b4 maghrib..huh!
umah terakhir kunjungan kami adalah..
umah tok ladang saya..adik nenek saya..
kami balik ke umah b4 maghrib..
nak rehat2 sajer..sbb bsoknye nak ke klate plak!

No comments: