02 March, 2011

satu hari di N9


nie mmg bebetul cite satu hari di N9..
adik sedara saya bertunang di simpang pertang..
kami plan nak blk sehari sblm majlis..
tetiba malas melanda diri..pepagi buta itu..kami trus grk..
kami ber5..abah:mak:saya:en fzul:abe

sesampai jer kat umah achik..
majlis dah bermula..
sarung2 cincin dh sudah pon..
adoi! terlepas nk dgr cite2 psl adat meminang org N9 neh..
mereka bakal nikah 4 jun nnt..
saya doakan moga sumenye berjalan lancar..

kalu ikotkan ..
x de ar beria sgt ber adat2 nye..
cuma kami masih kekalkan adat meminang org dolu2..
ada kata aluannya..kata pembukanya..kata penutupnye..
nak cite lebih2..saya pon x brapa mahir sgt..tokut salah plak..

all the hantaran dr pihak laki2 n pihak gadis..
saya suka hantaran buah dr pihak laki2..
diaorg bagi buah2 tuk ramuan rojak buah!
sgt suka ok..siap ngan kuah rojaknye sekali..

saya bersama abg sedara..
abg pentunang yg sulung..
sebaya ngan en fzul..
anak dah 2 ok! hi3..

dorg mmg kaki karok..
satu famili suka nyanyi..
sbb tue ar achik kata majlis nikah saya..
sunyi sajer..x de muzik..
nk wat camner..itu terengganu ok!

kebetulan ada majlis keputeraan yg dipertuan besar..
tiap2 thn sure ada pesta rakyat kat padang sri menanti..
pas anta mak ngah..tido kejap..
kami ber3 trus ke tapak pesta..
sblm blk ke smpg pertang amik abah ngan mak..

kebetulan pesta nie adalah hari terakhir..
oleh itu gerai2 pameran banyak yg sudah melabuhkan tirainye..
yg tggl hanya gerai2 jualan n konsert rakyat mlm tue..
umat manusia amatlah ramainye..
mmg rasa cam pesta rakyat betul ar!

saya smpt tgk konsert nubhan af jer nyanyi..
pas layan 2 -3 lagu..
kami pon trus blah..sbb dah beria sesak kwsn tue..
takot kete kena block plak nnt..

gtuelah cite sehari di N9..
dr jelebu kami singgah jap sri menanti..
smp simpang pertang dh lewat jgk..10 mlm gtue..
ada discus famili rupenye..puas dor tggu saya..
achik saya ada hajat..besa katanye..
dia mau kami laki bini naik pelamin lagi..
ms adik nadia saya sanding nnt..
sedara n9 x puas nengok saya sanding..
buat majlis jauh2 plak tue..
apa! oh tidak...saya dh 6 bulan kawen masa tue..
malu ar nak naik pelamin lagik..
achik ckp x pe kalu x mau sanding..
bile dia meninggal nnt..sila jaga mata dia..
takot terbukak plak sbb hajat x sampai!!
tanye en fzul..
" hajat org tua syg..abg orait sajok"

adoi!! saya dlm dilema..
tolong2!!!!

No comments: